Dromtönpa, de nederige yogi
Dromtönpa, de nederige yogi
Dit boek bevat de biografie en delen van het onderricht van de 11e eeuwse Tibetaanse leraar Dromtönpa, de voornaamste leerling van de Indiase leraar Jowo Atisha, de grondleggers van de Kadam traditie.
€ 19,50
€ 14,75
Prijs per stuk
Aantal: 
Bestellen
 
Het is het jaar 1005 bij de nomaden van Tölung. De Drom-clan viert feest want de mooie Khuhö Sa heeft zojuist een stevig jongetje ter wereld gebracht. Al snel wordt duidelijk dat het een levendig, intelligent en rustig kind is. Met zijn doordringende blik en zijn uitgesproken karakter maakt hij op iedereen indruk…

Wanneer zijn moeder sterft, hertrouwt zijn vader. De relatie tussen de jongen en zijn stiefmoeder is zo moeizaam, dat Drom als hij 12 is het ouderlijk huis verlaat en zijn intrek neemt bij de broer van zijn moeder. Zijn oom onderkent de bijzondere gaven van Drom en vertrouwt hem toe aan Geshe Yung Chögön om hem de grondbeginselen van het boeddhisme bij te brengen. Geheel in lijn met de heersende traditie dient de leerling zijn meester vier jaar. Maar op een dag ontmoet hij de Eerwaarde Setsun, abt van het Drum-klooster in het verre Kham, en hij verzoekt hem mee te mogen als zijn bediende.

Het zal nog drie jaar duren voordat Drom in Kham aankomt. Daar dient hij vervolgens zijn Meester Setsun gedurende twintig jaar op voorbeeldige wijze. Overdag hoedt hij het vee, dorst het graan en zeeft het meel. Onder het malen legt hij een tekst op de rand van de molensteen en leert deze uit het hoofd. ’s Nachts klimt hij op een paard en rijdt wachtrondes om boeven uit de buurt te houden.

Intussen bestudeert hij de soetra’s en de tantra’s. Maar omdat het boeddhisme in Tibet sinds koning Langdarma een kwijnend bestaan leidde, leert Drom Tönpa, die inmiddels een geletterd mens is, Sanskriet. Hij voelt dat hij terug moet naar de bron door te studeren bij een grote Indiase pandit.


Net in die tijd arriveert Atisha in Ngari, de grensstreek met Nepal. Deze was als Prins Dipamkara Shrijñana in 982 in Bengalen geboren, maar rond zijn dertigste had hij zich tot monnik laten wijden. Na de Dharma tot in Indonesië bestudeerd te hebben, reist hij van India naar Tibet. Tara had hem dit aangeraden en hem voorspeld dat hij een buitengewone Tibetaanse leek zou ontmoeten. Atisha is al op de terugweg, vol tegenzin want hij heeft de upashaka die Tara hem voorspeld had nog steeds niet ontmoet. We schrijven het jaar 1044…

Marie-Stella Boussemart studeert meer dan vijfentwinting jaar Tibetaans, voornamelijk bij Dagpo Rinpoche voor wie zij al ruim twintig jaar één van de belangrijkste vertalers is. Na het behalen van haar doctoraat doceerde zij Tibetaans aan het Instituut voor Oriëntaalse Talen (Langues d‘O). Dit onderzoek naar leven en werken van Drom Tönpa heeft zij gebaseerd op tal van originele Tibetaanse teksten. Zonder afbreuk te doen aan de historische feiten brengt de auteur ons heel dichtbij de belangrijkste spelers uit deze periode, die de overgang naar de tweede verspreiding van het boeddhisme in Tibet vormde. Bovendien maakt ze ons deelgenoot van de essentie van het onderricht van deze uitzonderlijke meester, stichter van de kadampa-overleveringslijn.

 

Webwinkel Stichting Kadam Chöling

Zijlweg 286, 2015 CN Haarlem

e-mail: tinekedldb@home.nl

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.